image

دستان هورویتز

 وقتی هورویتز، چنین اسطوره ای انگشتان خود رو به این شکل خوابیده و افتاده روی کلاویه ها می‌ذاره چرا بعضی از مدرسین پیانو دائما از هنرجویان خود میخوان که دستها رو صاف و مچها رو کاملا افقی قرار بدن؟
مسئله اول اینه که در نوازندگی پیانو استایل‌های کاملاً متفاوتی وجود دارد که هرویتس استایل  منحصر به فرد خودشون رو دارند. بسیاری از منتقدین موسیقی اولین نقدی که به او وارد می‌کردند نحوه انگشت گذاری و فرم دست‌ها بود. اما وقتی که شما به خروجی کار و صدایی که از پیانو خارج می‌شود گوش می‌دهید می‌فهمید که استایل و نوع انگشت گذاری و فرم نشستن و فرم دست‌ها کاملاً انتخابی و بسته به شرایط متغیر هست. تمام تلاش معلمین موسیقی برای ایجاد یک سونوریته دلنشین در پیانو متمرکز شده و اگر معلم از روز اول فرم دست‌ها را درست نکند احتمال این هست که نوازنده با این فرم غلط ادامه دهد و دیگه این مشکل به هیچ وجه برطرف نشود.  نوازندگان اسطوره‌ای مانند هرویتز رو نمی‌شود به عنوان ملاک در نظر گرفت. 
از طرفی به نقل از دانیل بارنبویم فرم قرارگیری دستها روی پیانو چندان اهمیتی ندارد و آنچه مهم است اجرای درست با سونوریته درست می‌باشد که همان استایل درست نوازندگی را میسازد. در واقع هر نوازنده ای استایل منحصر به فرد خودش را دارد و سختکیریها منحصرا برای سال اول نوازندگی است. بعد از آن نوازنده می تواند به دلخواه استایل خود را تغییر دهد و یا از استایل دیگر نوازندگان پیروی کند.